na cinquantena de persones van asistir el passat dimecres 16 de Juliol a la xerrada “Mateo Morral, l’ anarquisme contra la monarquia” feta al Casal Pere quart, organitzada pel Sindicat CNT i L’ ateneu llibertari de Sabadell, amb l’ objectiu de la recuperació de la memòria històrica de l’ anarquisme a la nostra Ciutat. L’ historiador Sabadellenc Eduard Masjuan a partir de la presentació de la biografia de Mateo Morral, ens endinsa a un Sabadell dominat pel catolicisme de Fèlix Sardà i Salvany, i pel capitalisme de Sallarès i Pla, context on es desenvolupa la ideologia del neomaltusianisme, molt estesa entre els anarquistes d’ aquella època. Masjuan va explicar també, com la figura de Mateo Morral després d’ atemptar contra el rei, va passar de ser exaltada a la segona república, a silenciada fins a l’ oblit, en la dictadura franquista i la democràcia, al contrari que Sallarès i Pla o Sardà i Salvany recordats amb estàtues i carrers a Sabadell. Per la CNT és important treure del silenci als anarquistes sabadellencs i d’ arreu.

“Sobta la desconeixença que hi ha sobre els anarquistes Mateo Morral o Teresa Claramunt, o de l’ anarquisme en general, doncs poca gent coneix per exemple que Salvador Seguí “el noi del sucre”, Andreu nin, Joan Peiró per posar alguns exemples, van ser Secretaris Generals de CNT, anarquistes que de vegades son presentats com a antifranquistes quan ells no creien en la república o en cap mena d’ estat, i està a les nostres mans el reivindicar-los com a Cenetistes que eren.”

L ́anarcosindicat seguirà realitzant xerrades d ́aquest tipus a Sabadell amb altres figures locals del moviment obrer.

image (1) image1