Solidaridad Obrera 354 — maquetació abril 2012 — Reportatge sindical

La CNT de Sabadell, en els últims tres anys, ha començat a augmentar la seva afiliació, militància i la conseqüent presència a la ciutat. Aquest canvi es produeix gràcies a l’increment en el volum de les accions de propaganda per dónar a conèixer el sindicat a la ciutat i les empreses i, finalment, a la participació del sindicat o de part dels seus militants en accions conjuntes amb altres organitzacions. S’han realitzat actes conjunts en la Vaga General del 29 de setembre de 2009, amb una manifestació d’unes 1500 persones (CNT, CGT, MPS), amb la visita d’Artur Mas a l’entrega dels premis Cambra (premis a empreses de la ciutat) i contra les retallades del govern de CiU (CNT,CGT, amb la participació del moviment del 15-M i el MPS), concentracions davant CCOO i UGT, sols o amb diferents col·lectius com la CGT o el CSO la mekànica.

La CNT de Sabadell es va reconstruïr amb força, arribant a tenir importants conflictes com la Vaga d’escombraries de 1984. Tanmateix, aquest any es produïria la segona escissió (creació de la CGT) que afectaria molt negativament al sindicat, arribant als anys 90 a l’extenuació. A partir de l’any 2000, el sindicat començà a recuperar-se, destacant un important conflicte -l’any 2005- amb l’empresa SIMSA que devia 8 mesos als seus treballadors. Però, tal i com s’ha dit a principi del text, la recuperació del sindicat es produeix sobretot en els últims 3 anys. Actualment tenim conflictes oberts a Yamaha i Opencor, ambdós conflictes per a la readmissió dels delegats sindicals.

En el cas d’Opencor l’acomiadament es va produïr amb el suport de FASGA, i en el cas de Yamaha amb el suport del Comitè d’empresa monopolitzat per CCOO. A Opencor hem realitzat diverses concentracions, i hem comptat amb el suport d’altres sindicats de Catalunya -Barcelona i Badalona- i la resta de l’estat -Còrdoba, Madrid (Comarcal-Sur Villaverde), Jaén, Candás…- que s’han concentrat davant les seves seus; estem pendents de la resolució d’ambdós acomiadaments.

Tenim una secció creada farà uns dos anys a la residència de la 3ª edat “Casa de les Monges” de Cervelló, on gràcies a l’acció directa, hem aconseguit que l’empresa es comprometi a acceptar les demandes de la secció sindical (compliment de la jornada laboral, descansos, vacances, pagament d’atrassos en les nòmines,etc), la readmissió de la delegada de la CNT i l’anulació de diverses sancions a les treballadores de la secció. En aquesta empresa, la presència de la CNT és notòria, destacant-se una única delegada de la UGT, la qual no consta de cap suport entre la plantilla.

Fa pocs mesos es creà una secció amb diversos treballadors a l’empresa SMATSA, encarregada de la neteja del municipi. D’altra banda el sindicat s’ha mobilitzat en solidaritat amb conflictes sindicals d’altres sindicats de l’estat. Cal destacar la concentració davant l’ABB (Sant Quirze del Vallès), en suport als treballadors en vaga de CNT d’Eulen a ABB Córdoba-amb el recolzament dels companys de la CNT de Terrassa-. També es va repartir propaganda a Telepizza sobre el conflicte que manté el sindicat de Salamanca amb la mateixa empresa.

Ha augmentat el nombre de treballadors i treballadores que s’acosten a la nostra assessoria laboral gratuïta i s’afilien, especialment el conjunt de treballadors/es desenganyats amb els altres sindicats, ja que la CNT és l’únic sindicat que s’oposa als comitès d’empresa (que massa sovint només miren pels seus interessos), no té alliberats, ni rep subvencions de l’estat. Aquest creixement també es dóna ja que saben que la CNT és un sindicat coherent, defensa els treballadors/es i fa que s’impliquin en els conflictes, solidaritzant-se entre ells, sense intermediaris ni professionals del sindicalisme. També ha augmentat l’afiliació de gent jove amb inquietuds socials i laborals, que s’afilien a la CNT per considerar-lo un sindicat honest i, d’aquesta manera, implicar-se en les lluites.

Per nosaltres és molt important estar presents al carrer, ja sigui com a CNT o bé en actes conjunts. De la mateixa manera hi ha militants de la CNT que han participat en actes i/o accions referents a les problemàtiques que també ens afecten: actes que realitza la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca, Centres Socials de la ciutat com -La mekànica-, en defensa de la sanitat o en defensa del rodal -actes realitzats contra el gaseoducte-.

També resulta de cabdal importància enfortir el moviment llibertari de la ciutat. És per això que col·laborem estretament amb els companys/es de l’Ateneu Llibertari, molt actius en els últims anys. Actualment, per exemple, estan implicats en un grup de producció i autoconsum, realitzen actes culturals (per exemple amb el col·lectiu amazig de la ciutat) i ens recolzen en els conflictes laborals. Actualment estem treballant en la realització d’unes Jornades Llibertàries de cara a l’abril-maig, unes jornades internes de formació sindical, en mobilitzacions contra la nova reforma laboral i en unes jornades de debat conjuntes amb diferents col·lectius anticapitalistes de la ciutat.

Tot i aquest augment d’afiliació, no volem ser triomfalistes. El cert és que encara som un sindicat molt petit i tenim molta feina a fer per a donar-nos a conèixer al món laboral de la nostra ciutat. El creixement, tant quantitatiu com qualitatiu, dependrà de la nostra tasca de propaganda i de la nostra acció a les empreses on hi tinguem presència. La desmoblització de la classe treballadora no només ha sigut a causa del canvi de model productiu, de la creixent divisió del treball o del triomf del consumisme i la pèrdua de consciència de classe, sinó també del model sindical dels Comitès d’Empresa. Durant molts anys hem hagut de sentir com el model de seccions sindicals no funcionava, que ens haviem d’adaptar a les subvencions i al model de delegació dels Comitès d’Empresa, però la CNT està demostrant poc a poc que el model de les seccions sindicals, assembleari i autogestionat, funciona. Per la nostra experiència, podem afirmar que una secció sindical nombrosa i activa és imparable i molt més útil que un comitè d’empresa escollit cada quatre anys.

La lluita és a les empreses i al carrer!