Tot va començar com una idea espontània a través de facebook i twitter, i finalment el que semblava una broma, unir els dos pals de la V per convertir-la en una A, es va convertir en realitat. Segons el recompte d’alguns dels participants, unes 1700 persones de diverses edats i condicions socials, es va aplegar a la ratlla per tal d’aconseguir dibuixar una A d’anarquia, unint la Diagonal i la Gran Via a través de les sis cruïlles del carrer Bruc. Els motius de realitzar la ratlla en comptes de particpar a la V éren diversos: No voler ajuntar-se amb alguns dels que ens retallen la sanitat i l’educació i dels responsabes de la corrupció i l’endollisme, donar-li un contingut social a la reivindicació de l’11 de setembre, advertir que canviar d’estat sense un repartiment de la riquesa i una major justícia social no serveix de res,etc. Dies abans s’havia publicat un manifest a la xarxa on es cridava a la participació: “perquè haver de triar entre la caspa del procés i la ronya espanyolista ens sembla un ventall molt pobre”.Alguns de les consignes de la via llibertària foren consignes de l’ANC o d’Omnium subvertides, com “no volem un país normal” o d’altres amb un toc d’humor: “A mi ningú m’enganya convergència és Espanya”

Una altra bona notíca de l’11 de setembre és que l’extrema dreta va reunir només 40 persones a la manifestació que van convocar al barri del Raval, els nazis van estar protegits pels Mossos d’Esquadra, davant la contramanifestació antifeixista que va reunir 400 persones.

La Via Llibertària al carrer Bruc
Nazis parant a menjar a un Kebab

Pel que fa a la V i la seva reivindicació de poder votar el pròxim 9 de novembre, va aplegar 1.800.000 persones segons els organitzadors. La convocatòria de l’ANC tenia el suport dels diferents partits partidaris de la consulta CiU, ERC, ICV i CUP així com diverses organitzacions com Òmnium Cultural i partits extraparlamentaris. Si bé és cert que la cobertura dels mediàtica per part de mitjans com TV3 ha sigut brutal, cal reconèixer també la força pròpia de l’independentisme que en els últims anys ha crescut moltíssim, segurament a causa de l’inmovilisme, declaracions, i atacs a la llengua catalana del govern de l’estat, així com per la crisi econòmica que fa que moltes persones vegin la solució en la creació d’un nou estat. Un moviment transersal, sense contingut social, que aconsegueix ajuntar treballadors i empresaris per un sol fi: la creació d’un estat català.

(D'esquerra a dreta amb la samarreta vermella) Carme Forcadell (ANC). Muriel Casals (Òmnium) i Josep Maria Vila d'Abadal (Unió).
(D’esquerra a dreta amb la samarreta vermella) Carme Forcadell (ANC). Muriel Casals (Òmnium) i Josep Maria Vila d’Abadal (Unió).
Imatge aèria de la V

Caldrà veure si de cara al 9N el govern de la Generalitat posarà les urnes després que el Tribunal Constitucional prohibeixi realitzar la consulta. En cas de no fer-ho, s’haurien de realitzar eleccions plebiscitàries, on CiU molt provablement perdria gran part del seu suport al haver-se tirat enrere. De fet Mas sempre ha dit que la consulta ha de ser legal i els seus socis d’Unió apart d’haver repetit a través de per exemple Joana Ortega que la consulta ha de ser legal o que pot esperar, la majoria del partit no es mostra partidària de la independència. I si es fa la consulta i guanya el si, el govern espanyol dirà que és il·legal i igualment s’hauria de convocar eleccions, unes eleccions on els partits que apostin per la declaració unilateral hauríen de treure la majoria absoluta i sobretot animar a la població a realitzar un seguit de mobilitzacions… Així que l’escenari queda obert i el partit es preveu llarg…

Un que va anar a la ratlla.