Les eleccions d’ahir 6 de maig a Grècia han suposat l’enterrament del bipartidisme, el ND i el PASOK, partits del govern encarregats d’imposar la troika, han patit un fort revés. El PASOK passa de 160 escons a 41, perdent més de 2 milions de vots i el conservador ND, tot i perdre 1.100.000 votants passa de 91 a 108 escons, ja que al ser la força més votada rep automàticament 50 escons de regal. Els dos partits no obtenen majoria i hauran de pactar amb altres forces per formar govern. L’altre triomfador de la nit ha estat la federació d’esquerres SYRYZA que obté més d’un milió de vots i passa de 13 a 52 escons. Per últim el KKE, partit marxista-leninista ortodox que acostuma a realitzar les manifestacions al marge de les altres forces d’esquerres anticapitalistes i dels anarquistes i que més d’una vegada han topat amb aquests, per exemple quan militants del KKE defensaven el parlament davant la votació de nous ajustos, passa de 21 a a 26 escons, augmentant lleugerament en 20.ooo votants més respecte a les eleccions del 2009. L’escissió de tendència centre-esquerrana de SYRYZA, Esquerra Democràtica, ha entrat al parlament amb un 6% dels vots. Els independents, una escissió del ND que s’oposa a les retallades, ha aconseguit el 10% dels vots.
L’abstenció ha sigut també alta, un 34,91%, el 2009 va ser d’un 29,1%, hem de tenir en compte que a Grècia és obligatori anar a votar, tot i que no es multa sinó s’hi va. L’augment de SYRYZA i la devallada de ND i el PASOK, es deu el rebuig de la població als ajustos imposats per la troika, l’abstenció es pot explicar pel desencantament amb els polítics i les institucions gregues i també per un fort moviment llibertari que compta amb centenars de milers d’activistes, actuant fora i contra les institucions i que ha realitzat una campanya a favor de l’abstenció i per l’autorganització.
La noticia més negativa de la jornada, és que el partit neonazi l’Alba Daurada ha entrat amb força al parlament amb un 6,97% dels vots i 440.000 vots, gran part d’aquests vots provinents de l’ultradretà LAOS i de sectors descontents amb ND. Aquest partit té contactes amb sectors de l’exèrcit i la policia, controlen grups para-estatals que es dediquen a apallissar a immigrants, gent d’esquerres,etc. El problema és que  l’entrada el parlament suposarà que ingressaran diner públic i tindran quota de poder.
En aquest vídeo es pot observar com els neonazis obliguen a posar-se dempeus als periodistes quan entra el seu líder:
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=liRz6EZh_E4&feature=player_embedded]
Serà difícil formar un govern, el ND i el PASOK no sumen majoria, hauran de buscar el suport de l’Esquerra Democràtica i/o dels independents. I per altre banda, la suma de tots els partits a l’esquerra del PASOK -SYRYZA, KKE i Esquerra Democràtica-, no suma majoria, tot i que sempre pot venir Europa ha posar un dels seus governs tècnics, quan els governs titelles dels mercats no funcionen correctament.
Resultats eleccions 2012 a Grècia:
Un afiliat a la CNT Sabadell