Davant l’imminent procés electoral al parlament europeu, és necessari recordar que els ciutadans també gaudim del dret a no votar. Una decisió que no sempre ha de ser causada per un desinterès polític, sinó tot el contrari. Recolzar l’abstenció és demanar, a la vegada, la regulació dels privilegis del poble i una mostra del nostre descontentament generalitzat. Així, el no votar és també un dret com el votar. Un dret polític i no un deure cívic com ens fan creure. Ens han educat en “consciència democràtica” amb frases mítiques com “Amb el que es lluità per a aconseguir el dret al vot!”; o “No votar és una irresponsabilitat!”; o “La democràcia es manté gràcies al teu vot!”. Frases, motivació de les quals és mantenir i consolidar encara més el sistema de “democràcia” modelada, realment, en forma de monarquia parlamentaria, la qual mai hem votat.

Realment, la nostra democràcia fomenta la participació únicament aquest dia, tan sols per a legitimar i consolidar el sistema polític sota el que vivim. Als polítics els interessa que votem. No obstant, es fa necessari informar de que també tenim dret a no votar, tant per a defensar-nos dels atacs amb arguments que lloen la consciència democràtica, com per a visibilitzar l’abstenció com a opció vàlida per a qui la volem practicar.

María Isabel Arcos Garrido